FOOD // Homemade jam

maandag 7 oktober 2013

Jam op een boterham, jam op je pannekoek, yoghurt met jam… Het kan allemaal! Je kan natuurlijk een potje jam kopen bij de supermarkt, maar het is veel leuker om het zelf te maken. En het fijne aan zelf jam maken is dat je de combinatie van vruchten (of kruiden) zelf kan bepalen. Wat dacht je van een mango-basilicum jam? Of, zoals ik heb gemaakt, een appel-kaneel jam? Of misschien houd jij wel meer van aardbeien of bosvruchten jam. Everything’s possible!
Ik heb hieronder twee basis recepten voor jam beschreven. Bij het eerste recept gebruik je puur vruchtensap en bij het andere recept vers fruit. Als je vers fruit gebruikt krijg je een jam met stukjes en als je puur vruchtensap gebruikt krijg je een heldere gelei. Je kan alle soorten fruit en alle soorten sap gebruiken. Je moet harde vruchten zoals appels wel langer doorkoken want harde, chunky stukjes in je jam is niet lekker. Ik heb voor beide recepten Geleisuiker Speciaal van Van Gilse gebruikt. Dit is een suiker om halfzoete jam mee te maken (dus 1:2). Je kan natuurlijk ook gewone geleisuiker gebruiken maar dan zul je het recept een beetje moeten aanpassen.

Appel kaneel jam
Benodigdheden:
  • 220 ml appelsap (100% appelsap, geen suiker etc)
  • 100 gr geleisuiker speciaal
  • Sap van halve citroen
  • Kaneel naar smaak
  • Steelpannetje
  • Een leuk potje
Het is een heel simpel recept: doe de appelsap, de geleisuiker, de kaneel en het citroensap in een pannetje. Ik heb twee theelepels kaneel gebruikt. Breng het aan de kook, laat het een aantal minuutjes doorkoken, giet de jam in goed afsluitbare potjes, zet de potjes op de kop neer en laat ze een kwartiertje zo staan. Bewaar de jam hierna in de koelkast.

Aardbeien jam
Benodigdheden:
  • 250 gr verse aardbeien (alleen de goede, lekker zoet, vers, etc)
  • 100 gr geleisuiker speciaal
  • Sap van halve citroen
  • Steelpannetje
  • Een leuk potje
Dit recept is eigenlijk net zo makkelijk als die van de appelkaneel jam. Maak de aardbeien schoon, snijd ze in kleine stukjes, doe ze met de geleisuiker en het sap van de citroen in een pannetje en laat het doorkoken. Je hebt geen extra vocht nodig, omdat er veel vocht uit de aardbeien zal komen. Doe na het koken ook deze jam in goed afsluitbare potjes, zet de potjes een kwartiertje op de kop neer en bewaar de jam daarna in de koelkast. Als je een gelei wilt (dus zonder stukjes), kun je de jam eerst zeven voordat je het in de potjes giet.

Laat je creativiteit op de vrije loop en verzin allerlei lekkere smaakjes. Sinaasappel-munt, rood fruit met peper, mango-basilicium, rabarber-aardbei of misschien vind jij bosvruchten jam wel erg lekker. Experimenteer ermee!

7 reacties:

  1. ik maak ook vaak zelf jam, zo leuk en lekker! Appel-kaneel ken ik nog niet, ook maar eens uitproberen dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit ziet er echt schattig uit. Mijn oma maakt ook altijd zelf jam, er staan echt een triljoen potten in haar kelder. Redelijk jammer dat ik niet van jam houd, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Appel kaneel kende ik idd ook nog niet. Leuk artikel btw

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmm appel kaneel lijkt me heel erg lekker! Lijkt me leuk om zelf een keer jam te maken en om lekker op te eten natuurlijk hihi! Leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, heel erg leuk! Dit ga ik ooit doen ;D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van supermarkt jam ben ik nooit zo gek, maar zelfgemaakte jam op een pannenkoek of croissantje lijkt me wel weer superlekker :)

    BeantwoordenVerwijderen

Teenspiration All rights reserved © Blog Milk Powered by Blogger