FOOD // 3x Oats

zondag 12 januari 2014

Steeds meer mensen ontbijten met haver. En dat is helemaal niet zo gek want haver is onwijs gezond. Oats zitten bomvol eiwitten, gezonde vetten en vitamines. Ook niet onbelangrijk:  het vult goed! Begin je dag met een bakje haver en je houdt het makkelijk uit tot de volgende pauze op school, zonder knorrende buik. Haver heeft van zichzelf niet zo’n hele spannende smaak maar je kan het makkelijk net een beetje meer geven met deze drie recepten.

Allereerst: hoe maak je nou de perfecte basic haver? Dat is helemaal niet zo moeilijk. Je hebt twee dingen nodig: haver en een melk naar keuze. Denk daarbij aan sojamelk, amandelmelk, gewone melk... Wat je in huis hebt! Je kan het eventueel ook met water doen maar dit maakt het een stuk minder romig. Ik gebruik altijd de verhouding 1:2, een deel haver op twee delen melk. Heb je liever een vastere haver, gebruik dan minder melk. En andersom als je liever een vloeibaardere haver hebt natuurlijk.
Je kan haver op twee manieren maken, met de magnetron of in een pannetje. Het principe van beide is hetzelfde: doe de melk en de haver bij elkaar en warm het op tot het de goede substantie heeft. In de magnetron duurt het vaak ongeveer 2 minuutjes. Maar blijf er wel bij! Ik doe het zelf liever in een pannetje omdat je dan beter ziet of het de juiste dikte al heeft. Ik heb genoeg aan 40 gram haver en daarbij 80 ml sojamelk. Kook het door tot het de substantie heeft die jij lekker vindt. Nu is je basic haver klaar. Now let’s go craaaaaycray with toppings!
Een halve appel - twee eetlepels rozijnen - een theelepel appelstroop - een snufje kaneel

Een banaan  - een snufje kaneel - een eetlepel chocolate chips

Een handje bramen - een eetlepel gehakte amandelen - een theelepel chia zaadjes - een drizzle honing


Welke haver lijkt jou het lekkerst?

4 reacties:

  1. Ik hou helaas niet van haver, maar ik ga deze toppings een keer met muesli proberen want het klinkt echt heerlijk! (:

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn, nu weet ik eindelijk hoe je die oats nou kan maken, wilde het al heel lang maken! Wil ze zeker een keertje proberen, vooral de eerste 2 lijken me lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Teenspiration All rights reserved © Blog Milk Powered by Blogger