LIFESTYLE // Foto's maken bij donker weer

vrijdag 3 januari 2014

Nu het veel sneller donkerder is, wordt het ook steeds lastiger om mooie foto’s te maken. Zeker als je wilt bloggen kan dit vervelend zijn. Daarom laat ik je mijn vier tips zien waardoor ik toch foto’s in de avond kan maken, zonder dat ze wazig of bewogen zijn.

JE ISO OMHOOG ZETTEN
Dit is eigenlijk één van de belangrijkste tips. Door je ISO omhoog te zetten, zul je meteen merken dat het een stuk makkelijker wordt om een mooie foto te maken. Normaal  gesproken staat de ISO rond de 200/400, maar in de avond kan deze gemakkelijk op 3200. Op het voorbeeld zie je goed het verschil tussen 400 en 6400, maar eigenlijk moet je ‘m altijd zo laag mogelijk zetten zodat je ruis voorkomt. Je ISO heel hoog zetten is prima als je bijvoorbeeld een foto maakt van het onderstaande, maar bij portretten kun je beter de volgende tip gebruiken!

STATIEF GEBRUIKEN
Omdat niet iedereen een statief heeft is deze tip soms wat lastiger, maar een statief kan je goed helpen om scherpe foto’s te maken als het wat donkerder is. Je kan het ook zetten op een ander voorwerp, zoals een stapel boeken, of zelf tegen iets aanleunen. Zorg dat je camera stabiel staat voor een zo scherp mogelijke foto. Je kan ook het best je stabilisatie uitzetten als je een statief gebruikt, zo voorkom je dat de foto alsnog bewogen is. 
Op de onderstaande foto heb ik het verschil laten zien: ik probeerde de camera zo stil mogelijk te houden, maar toch was geen van de foto's scherp. Bij de tweede foto heb ik mijn statief gebruikt. Een goede tip is ook om een afstandsbediening te gebruiken of de camera op timer te zetten, zodat hij niet alsnog bewogen is omdat je zelf op het knopje drukte.
LICHTE ACHTERGROND
Wat voor mij altijd heel goed werkt, is een lichte achtergrond. Ik heb grote delen in mijn kamer die wit zijn, dus die kan ik er goed voor gebruiken. Mijn vloer is bijvoorbeeld wat donkerder en ik heb ook een donkere sprei, als je deze achtergrond gebruikt zal je vanzelf zien dat de camera het moeilijker heeft om een scherpe foto te maken. Dus als je zonder statief een foto wilt maken, kun je beter zoeken naar een lichte achtergrond zodat je toch iets extra's aan licht hebt. Op onderstaande foto's zie je dat de tweede foto een stuk scherper is, maar ook veel mooier licht heeft. 


NABEWERKING
Iets wat ook tot een grote verandering kan zorgen is de nabewerking. Er zijn heel veel online bewerkingssites die prima werken, maar je hebt natuurlijk ook Photoshop of bewerkingsprogramma’s als Picasa. Door de foto iets scherper te maken, wat licht toe te voegen en misschien de schaduw aan te passen kan dit al voor een groot verschil zorgen. Natuurlijk is het zo dat je beter een scherpe foto met goed licht van te voren kan maken, maar als dat een keertje niet lukt is dit een goede oplossing. Deze foto is bijvoorbeeld bewerkt met www.picmonkey.com en de nafoto is al een hele verbetering.

8 reacties:

  1. Oh superleuke tips, echt handig!
    Ik baal altijd zo hard omdat mijn foto's niet goed zijn, dus hier kan ik wel iets mee :)

    Liefs, Liese

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt heel handige tips! Dit helpt echt heel erg voor veel mensen denk ik! Zelf ben ik er ook achter gekomen dat het handiger is om je camera ergens op te zetten, want anders wordt het inderdaad heel erg bewogen. xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel handig, vooral ook van die ISO. Daar had ik dan nog niet aan gedacht ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel erg herkenbaar met die donkere foto's super handige tips :)

    BeantwoordenVerwijderen

Teenspiration All rights reserved © Blog Milk Powered by Blogger